ODSNIEŻARKI WIRNIKOWE






Przeznaczone są do odśnieżania tras komunikacyjnych, parkingów i dużych placów. Produkcją zajmujemy się od ponad 15 lat, początkowo z przeznaczeniem na eksport do krajów skandynawskich, Islandii i Danii. Wyrób nasz sprawdził się w szczególnie trudnych warunkach przy odśnieżaniu trudno-przejezdnych duktów leśnych, przy likwidacji zasp, na trasach lokalnych (gminnych, powiatowych, wojewódzkich), w terenach górskich - niedostępnych dla innego sprzętu a także w warunkach miejskich, przy odśnieżaniu tras wewnątrzzakładowych i w dużych gospodarstwach rolnych.

Odznacza się prostą i sztywna konstrukcją. Może być napędzana wałkiem napędowym posiadającym obroty lewe lub prawe, co umożliwia specjalna skrzynka rozdzielcza posiadająca dwa wejścia. Dzięki temu może ona być mocowana z tyłu ciągnika bezpośrednio na trzypunktowym układzie zawieszenia lub z przodu, po wyposażeniu ciągnika w przedni układ zawieszenia maszyn i przedni WOM. Odśnieżarka wyposażona jest w układ hydrauliczny podłączony do instalacji hydraulicznej ciągnika.

Dane techniczne:

  • Typ odśnieżarki - OW-1
  • Rodzaj - zawieszana, jednowirnikowa
  • Masa własna - 650 kg

Wymiary gabarytowe [mm]:

  • długość - 1290
  • szerokość - wersja 1800 / 2000 / 2200 / 2400
  • wysokość - 2165

Zapotrzebowanie mocy [kW/kM]:

  • minimalne - 37 / 50
  • optymalne - 60 / 80

Obroty nominalne [obr./min.]:

  • wałka przyjęcia mocy - 540
  • odrzutnika śniegu - 540
  • podajnika śniegu - 310

Promień odrzutu śniegu - do 30m (regulowany)

BUDOWA ODŚNIEŻARKI

Korpus odśnieżarki stanowi jednolitą konstrukcję blaszaną z odkładnią, w której w bocznych ścianach (zgarniaczach) zamontowane są łożyska wahliwe ułożyskowania ślimaka nagarniającego. Zwoje tegoż podajnika ślimakowego charakteryzują się bardzo pożądanym dla sprawności odśnieżania wysokim stosunkiem średnic (zewnętrznej do wewnętrznej) i są odkute z grubej blachy odpornej na uszkodzenia mechaniczne. Taka technologia kształtowania zwojów pozwala na ich solidną konstrukcję bez perforacji co dodatkowo podwyższa sprawność urządzenia przy zaangażowaniu tej samej mocy. Dolna część odkładni posiada przykręconą listwę tnącą ze stali jakościowej; w środkowej części obraca się tarcza odrzutnika, w tylnej części znajduje się kieszeń do mocowania w niej skrzyni przekładniowej. Z lewej strony na bocznej ściance zamontowana jest przekładnia łańcuchowa przekazująca napęd na podajnik ślimakowy. Na korpusie OW-1 zamocowany jest wyrzutnik śniegu, który stanowi łukowato ukształtowana rynna wykonana z blachy.

Wyrzutnik zamocowany jest na korpusie za pośrednictwem obrotnicy ułożyskowanej na kulkach łożyskowych, dzięki czemu obrót wyrzutnika jest możliwy od silniczka hydraulicznego o kąt 360°. Od wnętrza łuku obrotnicy zamiast ścianki wmontowany jest ruszt z prętów zapobiegający tworzeniu się zatorów śnieżnych w wyrzutniku. Na wylocie wyrzutnika zamontowana jest kierownica wylotu śniegu ustawiana ręcznie lub siłownikiem hydraulicznym.

Odśnieżarka pobiera napęd z WOM ciągnika za pośrednictwem wału przegubowo-teleskopowego z widłakami zatrzaskowymi i wielowypustem 6-cio wypustowym. Wieszak odśnieżarki stanowi przestrzenną konstrukcję i wsuwany jest w prowadnice korpusu z przodu lub z tyłu OW-1. Taka konstrukcja i sposób montowania wieszaka umożliwia montowanie odśnieżarki na trzypunktowym układzie ciągnika:

  • przednim (odśnieżanie przed ciągnikiem)
  • tylnym TUZ (odśnieżanie po własnym śladzie lub przed własnym śladem, lecz na wstecznym biegu)

EKSPLOATACJA ODŚNIEŻARKI

OW-1 jest bardzo sprawnym urządzeniem do odśnieżania, jednakże nie należy dopuszczać do powstawania wysokich zasp na drogach, niemniej odśnieżarką można likwidować zaspy stopniowo, przy odpowiedniej wprawie operatora.

Odśnieżanie w śladzie ciągnika jest najbardziej polecane przy grubości warstwy śniegu do około 50 cm to jest do takiej, która pozwala na przejazd po niej ciągnikiem. Odśnieżarka zamontowana z tyłu ciągnika - napędzana od strony odrzutnika nie utrudnia pracy operatora a wyrzucany przez nią śnieg nie zasłania widoczności i nie zasypuje szyb. Ten sposób zalecany jest jako bardzo sprawny w operacjach patrolowego odśnieżania dróg.

Likwidacja nieprzejezdnej zaspy jest możliwa po przezbrojeniu odśnieżarki tj. przełożeniu wieszaka na drugą stronę i odśnieżaniu na wstecznym biegu przed śladem ciągnika. Sprawnie przeprowadzona operacja przezbrojenia zajmuje około 5 minut.

Odśnieżanie przed ciągnikiem jest możliwe gdy ciągnik wyposażony jest w przedni układ zawieszenia maszyn i WOM z przodu (lub w specjalną ramę z TUZ-em i napędem WOM). Jazda do przodu zalecana jest szczególnie w przypadkach gdy nawarstwienie śniegu jest tak duże, że uniemożliwia przejazd ciągnika z odśnieżarką zawieszoną z tyłu. Jednakże w przypadku większych nawarstwień śniegu gdy użytkownik nie dysponuje ciągnikiem z przednim zawieszeniem, odśnieżarkę należy zamocować na tylnym układzie zawieszenia w położeniu do odśnieżania na wstecznym biegu (jak w przypadku likwidacji zasp) co wprawionemu operatorowi nawet na dłuższych odcinkach nie stwarza istotnych utrudnień.